Zo helpt AMP Groep ABN AMRO met de KYC bij het openen van een bankrekening

Wie is de persoon achter een bankrekening? Lees over hoe wij klanten voor ABN AMRO zorgvuldig en veilig identificeren.
Dienstverlening AMP Groep

Voor het openen van een bankrekening moet een financiële instelling weten met wie ze zakendoet. Dit wordt ook wel Know Your Customer (KYC) genoemd. De Wet ter voorkoming van Witwassen en de Financiering van Terrorisme (WWFT) stelt hier hoge eisen aan. Het identificeren van personen is daarmee een belangrijke taak.

Fraudeurs op het gebied van identiteitsfraude gaan helaas ook mee met hun tijd. Ging het vroeger om met name vervalsingen van een identiteitsbewijs, tegenwoordig fraudeert men ook met bijvoorbeeld gestolen ID-bewijzen waarbij de fraudeur lijkt op de persoon die op het ID-bewijs staat. Deze geraffineerde vorm van identiteitsfraude wordt ook wel lookalike-fraude genoemd. Vanuit deze optiek heeft een bank alle reden om nieuwe klanten achterdochtig tegemoet te treden.

Maar tegelijkertijd zijn vanzelfsprekend de meeste klanten te goeder trouw. En natuurlijk wil je die klanten de perfecte klantbeleving bieden. Want er is geen klant die ’s ochtends wakker wordt en denkt: ‘yes, vandaag mag ik eindelijk mijn identificatie regelen!’ Voor klanten zijn dit soorten taken een soort corvee.

Gaat betrouwbaarheid en klantvriendelijkheid identificatieproces dan wel samen? Jazeker!
Hieronder leest u hoe ABN AMRO met AMP Groep hier invulling aan heeft gegeven

Klantvriendelijk

De afgelopen 10 jaar is er een tendens dat klanten graag keuze willen waar en wanneer ze hun formaliteiten afhandelen. Dit wordt ook wel een multichannel of omnichannel benadering genoemd. Bij ABN AMRO spelen ze hier slim op in. Ze geven ze klanten tijdens het klant-wordings-proces (customer onboarding) de keuze hoe ze klant willen worden van ABN AMRO.

In de praktijk betekent dit dat een klant naar een filiaal kan gaan en daar al zijn of haar bankzaken regelt. Maar je kan ook online een rekening openen. In dat geval komt AMP Groep langs bij de klant en regelt de identificatie en de afhandeling van de formaliteiten. Alles kan in dat geval vanaf de spreekwoordelijke luie stoel geregeld worden.

Dit gaat als volgt:

  1. Klanten van ABN AMRO maken een identificatie-afspraak op maat. Ze kiezen een geschikte plaats, dag en moment. Komt er iets tussen? Dan kan de afspraak de avond van te voren tot 21:00 uur nog worden gewijzigd.
  2. Op de dag van de identificatie wordt de ABN AMRO-klant uitgebreid geïnformeerd. We laten hem of haar weten in welke tijdvenster van 2 uur we langskomen. Ook tonen we vooraf hoe de medewerker die langskomt eruitziet. Bovendien kan de klant via een instructiefilm zien hoe de afhandeling in zijn werk gaat.

Betrouwbaar

Onze medewerkers zijn uitgerust met tablets met speciale software die ook door overheidsinstanties wordt gebruikt. Hierdoor zijn we in staat om digitaal de echtheid van ID-bewijzen te controleren.

Ook controleert de medewerker of het identiteitsbewijs en de toner bij elkaar horen. Medewerkers van AMP Groep hebben hiervoor een speciale opleiding gehad en worden hierin actief begeleid. Goed om te weten, deze opleiding bieden we ook aan als losstaande dienst.

Na afronding van de identificatie wordt het dossier op een veilige wijze verstuurt naar ABN AMRO waarmee zij voldoen aan de wettelijke verplichtingen.

Zo ervaart ABN AMRO de samenwerking met AMP Groep

“U wilt niet te veel tijd besteden aan uw bankzaken. Als u online een rekening heeft aangevraagd bij ABN AMRO, moeten er nog een aantal controles en werkzaamheden door ons worden uitgevoerd. Daarbij is het belangrijk dat uw aanvraag zorgvuldig verloopt, zonder dat u daar veel moeite voor hoeft te doen. Daarom werkt ABN AMRO met AMP Groep.”

Meer over identificeren op locatie

Wilt u meer weten hoe we veilig omgaan met persoonsgegevens? En hoe we zorgen dat uw klant een positief gevoel overhoudt aan de identificatie? Op identificeren op locatie leest u meer hierover. U kunt natuurlijk ook direct contact opnemen met een van onze identificatiespecialisten.

Deel dit artikel:

Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
LEES OOK
Scroll naar top