Voor het openen van een bankrekening moet een financiële instelling weten met wie ze zakendoet. Dit wordt ook wel Know Your Customer (KYC) genoemd. De Wet ter voorkoming van Witwassen en de Financiering van Terrorisme (WWFT) stelt hier hoge eisen aan. Het identificeren van personen is dus een belangrijke taak.
Fraudeurs op het gebied van identiteitsfraude gaan helaas ook met hun tijd mee. Ging het vroeger om met name vervalsingen van een identiteitsbewijs, tegenwoordig fraudeert men ook met bijvoorbeeld gestolen ID-bewijzen waarbij de fraudeur lijkt op de persoon die op het ID-bewijs staat. Deze geraffineerde vorm van identiteitsfraude wordt ook wel lookalike-fraude genoemd. Vanuit deze optiek heeft een bank alle reden om nieuwe klanten achterdochtig tegemoet te treden.
Maar tegelijkertijd zijn de meeste klanten te goeder trouw. En natuurlijk wilt u die klanten de perfecte klantbeleving bieden. Want er is geen klant die ’s ochtends wakker wordt en denkt: ‘yes, vandaag mag ik eindelijk mijn identificatie regelen!’ Voor klanten zijn dit soorten taken een soort corvee.
Gaan betrouwbaarheid en een klantvriendelijkheid identificatieproces dan wel samen? Jazeker!
Hieronder leest u hoe ABN AMRO hier met AMP Groep invulling aan geeft.
Klantvriendelijk
Zelf kiezen waar en wanneer u formaliteiten afhandelt. Dat is wel zo prettig. Daarom bieden we klanten van ABN AMRO een multichannel of omnichannel benadering aan. Met andere woorden: ABN AMRO geeft klanten tijdens het klant-wordings-proces (customer onboarding) de keuze hoe ze klant willen worden.In de praktijk betekent dit dat een klant naar een filiaal kan gaan en daar al zijn of haar bankzaken regelt. Maar ook online een rekening kan openen. In dat geval komt AMP Groep langs bij de klant en regelt de identificatie en de afhandeling van de formaliteiten. Alles kan in dat geval vanuit de spreekwoordelijke luie stoel geregeld worden.
Dit gaat als volgt:
01
Afspraak maken en wijzigen
02
Tijdvak van 2 uur
03
Vooraf kennismaken
04
Aankomsttijd live volgen
05
Uitleg over de identificatie
06
Alles naar wens?
Betrouwbaar
AMP Groep medewerkers zijn uitgerust met tablets met speciale software die ook door overheidsinstanties wordt gebruikt. Hierdoor zijn we in staat om digitaal de echtheid van ID-bewijzen te controleren.
Ook controleert de medewerker of het identiteitsbewijs en de toner bij elkaar horen. Medewerkers van AMP Groep hebben hiervoor een speciale opleiding gehad en worden hierin actief begeleid. Goed om te weten, deze opleiding bieden we ook aan als losstaande dienst.
Na afronding van de identificatie wordt het dossier op een veilige wijze verstuurt naar ABN AMRO, waarmee zij voldoen aan de wettelijke verplichtingen.
Zo ervaart ABN AMRO de samenwerking met AMP Groep
‘U wilt niet te veel tijd besteden aan uw bankzaken. Als u online een rekening heeft aangevraagd bij ABN AMRO, moeten er nog een aantal controles en werkzaamheden door ons worden uitgevoerd. Daarbij is het belangrijk dat uw aanvraag zorgvuldig verloopt, zonder dat u daar veel moeite voor hoeft te doen. Daarom werkt ABN AMRO met AMP Groep.’
Meer over identificeren op locatie
Op de pagina’s identificeren op locatie en identificeren via de app vindt u meer informatie over onze dienstverlening. Bent u al enthousiast? En wilt u meer weten over wat we voor uw organisatie kunnen betekenen? Ons accountteam neemt graag contact met u op!