Trainen op identiteitscontrole saai?

Uw medewerkers trainen op identiteitscontrole saai? Niet als u deze 5 tips opvolgt!

Iedereen die wel eens een presentatie, les of training geeft, herkent het wel: Hoe maak ik de deelnemers enthousiast voor mijn onderwerp? Het gevoel dat je vol enthousiasme de groep iets wilt leren, maar er is geen beweging in de groep te krijgen, is vreselijk.

Vanzelfsprekend heb ik niet de waarheid in pacht, maar misschien heeft u baat bij de onderstaande vijf tips die ik dagelijks toepas bij mijn trainingen op het gebied van identiteitscontrole die ik geef aan o.a. gemeenten en uitzendbureaus.

 

1. Een goede voorbereiding is het halve werk

Het is een groot cliché, maar zo werkt het wel. Ik ben niet iemand die van nature uit zichzelf op een podium gaat staan. Ik geef trainingen over identiteitscontrole, omdat ik de theorie razend interessant vind en die graag deel met anderen. Omdat ik vele uren besteed aan de inhoud (zoals profiling, gezichtsherkenning en documentcontrole), en de training inhoudelijk blijf doorontwikkelen, sta ik relatief comfortabel voor de groep. Ik weet hierdoor dat ik waarschijnlijk elke vraag uit het publiek kan beantwoorden. Dit geeft enorm veel vertrouwen.

Naast het kennen van de inhoud, is het ook handig om ervoor te zorgen dat het opleidingsmateriaal klaar ligt voor gebruik. Test ook van te voren of het beeld- en geluidsmateriaal goed werkt. Weten dat alles klaar ligt en goed werkt, geeft ook weer extra vertrouwen.

Hoe meer vertrouwen u in uzelf heeft, hoe makkelijker het wordt om het de inhoud van de training op enthousiaste en interessante wijze over te brengen. Met een goede voorbereiding heeft u hierin al een eerste stap gezet.

 

2. De eerste indruk is goud waard

De eerste indruk is ontzettend belangrijk en daar krijgt u vanzelfsprekend maar één kans voor. Probeer daarom vanaf het allereerste begin uw eigen enthousiasme over te brengen op uw publiek. Zelfs de meest ongemotiveerde groep krijgt u hiermee in beweging. Mijn advies is om bij de deur te gaan staan en iedereen welkom heten op een vriendelijke wijze. Het overbrengen van enthousiasme begint dus al bij binnenkomst. Straal uit dat u er zin in heeft!

Als u eenmaal start met uw praatje, zoek dan direct contact met het publiek. Zo begin ik zelf de training met het stellen van een vraag, gevolgd door een persoonlijke anekdote. Het is belangrijk dat het een herkenbare situatie is, zodat het publiek zich goed kan inleven in uw verhaal. Een actueel bericht uit de krant of het nieuws werkt ook goed. Vaak ontstaat er direct een leuke discussie en heb je het eerste doel bereikt, namelijk; interactie met de groep.

Iemand die overigens een hele aparte techniek gebruikt om zijn enthousiasme over te brengen, is de CEO van Microsoft, Steve Balmer. “Wat een malloot”, dacht ik toen ik het onderstaande fragment voor het eerst zag. Toen ik erover na ging denken, fascineerde me het wel dat hij zo’n zaal wel compleet in beweging krijgt. Dit terwijl zijn voorkomen op het eerste gezicht niet super charismatisch is.

Voor alle duidelijkheid, ik loop vanzelfsprekend niet de zaal in zoals Steve Balmer :-), maar ik ben er wel van bewust dat de eerste indruk met het publiek super belangrijk is.

 


3. Breek het ijs met humor

Zelfs bij een serieus onderwerp als Identiteitsfraude, het onderwerp van mijn trainingen, wordt er flink gelachen. Humor is een handig middel om aandacht te verkrijgen en vast te houden. Hierdoor komt de inhoud beter over en wordt de training dus effectiever. Bij AMP Groep noemen we zelfs expliciet op de website dat we een ‘niet gelachen, geld terug garantie’ hebben.

Om ervoor te zorgen dat we die belofte nakomen, begin ik tijdens het eerste inhoudelijke deel (in dit voorbeeld een quiz) direct met de onderstaande afbeelding:

Dit soort quizzen werken overigens prima om het eis te breken aan het begin van een presentatie. De meeste mensen zijn namelijk competitief en vinden ‘spelletjes’ met/tegen collega’s leuk om te doen.

Het openen met een goede grap kan heel goed werken, maar is niet zonder risico. Niets is pijnlijker dan een doodse stilte na een grappig bedoelde binnenkomer, zowel voor uzelf als voor uw publiek. Zorg er dus voor dat u zeker weet dat de grap aanslaat en begrepen wordt. Mijn advies is om dit eerst uit te testen op bijvoorbeeld collega’s, vrienden of familie.

Vanzelfsprekend moet de wijze waarop en mate waarin u humor gebruikt bij u passen, maar mijn advies is om het zeker te gebruiken. Het werkt!

Training identificatie AMP Groep

4. Zorg voor afwisseling

Ik gebruik in mijn trainingen een aantal verschillende methodes om de informatie over te brengen. Door de afwisseling hiervan ontstaat er ‘aandachtsvernieuwing’. Ik merk dat ik hierdoor de aandacht van het publiek beter vast kan houden. Het is wel essentieel dat de structuur van de training overeind blijft. Het publiek moet ondanks de afwisseling weten op welk punt van de training u zich bevindt. De manieren die ik gebruik zijn:

Quizzen
Het doen van een quiz werkt bij iedere groep uitstekend. Via Kahoot kunt u heel gemakkelijk zelf een quiz maken. Uw deelnemers gaan dan met hun smartphone naar de site en kunnen m.b.v. een unieke code inloggen op het quizplatform.

De vragen staan op het grote scherm en de deelnemers kunnen op hun smartphone het juiste antwoord kiezen. Het mooie is dat er direct een ranking van alle deelnemers in beeld is. Iedereen wordt hierdoor vanzelf competitief. Zie hier een voorbeeld van een quiz:

Video
Het laten zien van korte video’s is ook goed ter afwisseling. Een prettig bijeffect is dat uzelf dan ook even rust heeft. In het begin trapte ik in de valkuil om te lange films te gebruiken. Na een aantal minuten merk je dat een deel van de mensen hun aandacht kwijtraakt. Mijn advies is dus om filmfragmenten te gebruiken die maximaal 2 á 3 minuten duren.

Examen
Bij een proefwerk of examen krijgen sommigen wellicht weer de koude rillingen over de rug door vroegere schoolervaringen, maar ik merk dat het een goede methode is om deelnemers zeer geconcentreerd te laten werken. Ook hierbij het advies om het kort te houden.

Vertellen
Naast de moderne methoden blijft het mondeling toelichten van theorie ook een geschikt middel. Ik gebruik vaak een beamer met een presentatie waarop niet de hele tekst staat, maar een grote afbeelding en een paar onderwerpen die aan bod komen. Zo kunnen deelnemers zelf ook de voortgang van mijn verhaal volgen. Vat ter verduidelijking uw verhaal geregeld samen en laat de kernboodschap verschillende keren terugkomen in de presentatie.

Pas op dat u niet teveel tekst gebruikt in uw presentatie. Het is de bedoeling dat het publiek naar u luistert en niet constant van het scherm af aan het lezen is. Als u eenmaal de aandacht op zichzelf hebt gevestigd, is het de kunst om deze vast te houden. Belangrijke aspecten hierbij zijn lichaamstaal en intonatie. Het onderwerp kan nog zo boeiend zijn, als deze emotieloos en monotoon wordt opgelezen houdt u de aandacht niet vast.

Denk nog even terug aan het filmpje van Steve Balmer, het was niet de inhoud van zijn verhaal waardoor het publiek uit zijn dak ging, maar zijn enthousiasme. Zorg er dus voor dat u zich hiervan bewust bent.

5. Sta open voor feedback

Na elke training vraag ik of de deelnemers (evt. anoniem) een aantal verbeterpunten willen noteren. Ik deel evaluatieformulieren uit waarop 5 vragen staan en een open-opmerkingen-veld. Hieruit komen veel nuttige suggesties. Soms uiteraard confronterend, maar als je er voor openstaat, kan je hiermee je training blijven verbeteren.


Samengevat

Bereid uw training goed voor, dit geeft vertrouwen!

U heeft één kans voor de eerste indruk, zorg dat deze goed is. U bepaald hiermee de stemming voor het verdere verloop van de training.

Gebruik humor om de sfeer positief te stemmen en de aandacht te vergroten. Test uw grap wel eerst even uit voordat u hem gaat gebruiken.

Door de verschillende methodes om de informatie over te brengen met elkaar af te wisselen, kunt u de aandacht van het publiek beter vast houden.

Vraag om feedback. Het gaat er uiteindelijk om wat het publiek ervan vindt.

"Probeer daarom vanaf het allereerste begin uw eigen enthousiasme over te brengen op uw publiek."