Geneesmiddelen vervoeren tijdens een hittegolf. Hoe doen we dat?

AMP Groep vervoert geneesmiddelen van de apotheek naar de klant. De werkzame stoffen in geneesmiddelen kunnen heel gevoelig zijn voor verschillen in temperatuur.  Temperatuurbeheersing is dus essentieel! Hoe zorgen wij ervoor dat tijdens de extreem hoge temperaturen van de afgelopen maand de medicatie nog steeds op de juiste gekoelde temperatuur bezorgd wordt?

KoeloplossingAMPGroep

GDP-vergunning

AMP Groep heeft de GDP-vergunning (Good Distribution Practices) voor het vervoeren en opslaan van geneesmiddelen. De inspectie voor de gezondheidszorg komt dan langs om te inspecteren of je aan alle eisen voldoet. Wat interessant zou zijn is als de inspectie tijd had om alle bedrijven met een GDP-vergunning te bezoeken op de dag dat de buitentemperatuur 40 graden is. Werkt alles nog zoals je zou verwachten? Zijn bedrijfsmiddelen en processen wel gevalideerd op basis van deze temperaturen? Is er voldoende bewijslast om aan te tonen dat de temperatuur binnen de marges is gebleven?

Extra zorgvuldig

Bij AMP Groep nemen we liever zelf de controle. We analyseren risico’s en bouwen extra veiligheid in onze processen. Welke maatregelen moeten we nemen om risico’s bij extreme hitte te minimaliseren?

-       Wij leveren alle geneesmiddelen voor 15:00 uur uit i.p.v. tot 21:00 uur.

-       De wagens die geneesmiddelen bij apotheken ophalen worden niet ingezet op andere orders zodat we zeker weten dat de koelbox op temperatuur blijft.

-       We geven test-koelboxen mee op bepaalde routes om data te verzamelen zodat we precies weten wat de impact is van de uitzonderlijke warmte.

Door deze maatregelen hebben we ook tijdens de extreme hitte alle medicatie op de juiste temperatuur weten te bezorgen. Alleen een GDP-vergunning is voor ons niet genoeg. Wij zetten alles op alles om voorbereid te zijn op extreme situaties.

Plan-do-act-check

Gaat er bij AMP Groep dan nooit eens iets mis? We maken fouten, net als elk ander bedrijf. Het is de manier hoe je omgaat met deze fouten. Verberg je ze? Of pak je ze op en ga je ermee aan de slag? Wij vinden het in ieder geval erg belangrijk om transparant met de opdrachtgever te blijven communiceren. Veiligheid is één van onze beloftes en daar hoort een open communicatiestijl bij. Wij kunnen bewijslast leveren omdat iedere order afzonderlijk een temperatuursensor meekrijgt. De opdrachtgever kan dan op basis van de stabiliteitsgegevens van het geneesmiddel beslissen of een geneesmiddel nog gebruikt kan worden door de klant.

Bij AMP Groep werken we al jaren met het Plan – Do – Check – Act principe en dat werkt goed. Leer van je fouten, wees transparant en de kwaliteit van je dienstverlening blijft alleen maar stijgen.

Wij gingen een bijzondere samenwerking aan met Transvaal Apotheek. Lees verder. 

Benieuwd wat onze zorgvuldigheid
voor u kan betekenen?

navigation