20 jaar geleden werd AMP opgericht. Maar wat betekent AMP eigenlijk?
“In 2000 werd AMP opgericht door Arthur, Mark en Peter. Drie ondernemers die brood zagen in het ophalen en inruilen van kapotte mobiele telefoons. Door creatief te zijn met de voornamen kwamen ze op AMP terecht. Het bedrijf was geboren.”
Ging het gelijk goed met AMP Groep?
“De provider Orange was de launching customer. Omdat de providers destijds per tik betaald werden was het erg belangrijk dat kapotte telefoons zo snel mogelijk omgeruild werden. Een niet bellende klant leverde geen geld op. AMP voorzag in die behoefte en met Orange als klant kon AMP al snel goed groeien.”
Toch verkochten de oprichters AMP Groep. Waarom?
“Het bedrijf draaide goed en de toenmalige directie wilden het liquide maken. Verkopen dus. Zij waren echte ondernemers en heel sterk in de korte termijn. Zij zochten naar een overnamekandidaat die AMP verder kon brengen.”
Dat was jij!
“Klopt. In 2004 ben ik ingestapt met als ambitie AMP Groep verder te laten groeien. Het verdienmodel stond als een huis en met ervaring in de telefonie-markt zag ik een mooie toekomst.”
We zitten nu in een ruim kantoorpand in Houten. Hoe was het toen?
“Toen ik instapte was AMP Groep gevestigd aan de Radonweg in Maarssen. Het was natuurlijk veel kleiner dan nu. Al snel huurder we het pand van de buren om uit te breiden. Toch was de start heel lastig. Orange vertrok een paar maanden na mijn buy-in als klant. Er was door de oprichters in de voorafgaande periode veel te weinig tijd en aandacht besteed aan de opdrachtgevers.”
Oei. Alle hens aan dek neem ik aan?
“Ja, dat was een grote klap. Het vertrek van Orange zorgde voor een groot stuk omzetverlies. Toch hebben we datzelfde jaar nog met voorzichtige groene cijfers kunnen afsluiten.”
Wow. Hoe kregen jullie dat voor elkaar?
“Allereerst kregen we versterking van Koos Verhave en Luck Nafzger. Zij kochten zich in en mede hierdoor kreeg AMP de boost die het nodig had om door te bouwen. We verloren een belangrijke klant maar AMP Groep had met Orange als usercase haar waarde bewezen. Veel telefoonproviders startten in die periode als nieuwe opdrachtgevers. We hadden een goede dienst te pakken. Dat was een feit!”
Was er naast een goede formule nog een ander geheim voor het succes?
“Meer aandacht voor de opdrachtgever en een perfecte service voor haar klanten! Dat was één van eerste zaken die we anders wilden doen. Als je dan nu merkt dat er eigenlijk geen opdrachtgevers zijn weggevallen dan is dat een groot compliment.”
Klantvriendelijkheid dus?
Zeker! Daarnaast waren we onze tijd vooruit met bezorgen op afspraak. Dat deed op dat moment (2007) nog eigenlijk niemand. Klanten konden bellen naar ons contactcenter en aangeven dat ze de bezorging graag in de ochtend, middag of avond wilden. Die innovatie heeft ons extra op de kaart gezet. Toen we groeiden en het internet echt groot werd hebben we dit ‘bezorgen op afspraak’ snel in een online tool kunnen bouwen. Zo konden we nog efficiënter werken.”
Jullie hebben in 20 jaar een paar mooie groeistappen gemaakt.
“Eigenlijk kunnen we spreken van 3 belangrijke momenten. Allereerst natuurlijk de telefoniemarkt. Toch wisten we dat we ons op andere markten moesten en konden richten. In 2008 zijn we daarom gaan werken voor banken zoals o.a. ABN-AMRO. In 2010 gingen we werken voor gemeentes met het bezorgen van reisdocumenten zoals paspoorten. In 2012 werd het eerste paspoort van Nederland bij de klant thuis bezorgd door destijds minister Plasterk. Dat was wel echt een mooi moment.”
Het werken voor deze nieuwe klantgroep stelde waarschijnlijk wel nieuwe eisen aan AMP Groep?
“De eerste bank waarvoor we in 2007 gingen werken was Bizner, een dochter van Rabobank. Voordat we zouden gaan starten kregen we een audit van een IT-specialist. Omdat een samenwerking aanstaande was, was het noodzakelijk dat er gekeken werd naar onze dataopslag. De specialist vroeg ons waar onze servers stonden en of hij die even mocht bekijken waarop we hem meenamen naar de kantine, waar op dat moment de muren opnieuw werden geschilderd. Vanwege het schilderwerk stond daar, tegen een radiator aan gekanteld, onze server. Voor de specialist een hilarisch moment, hij wist niet hoe snel hij een foto kon maken met zijn telefoon. ‘Deze foto gaan we een mooi plekje geven bij ons op de afdeling’ grinnikte hij en ‘ik vrees dat er zijn nog wel een paar investeringen nodig zijn’. Het was toen helder dat als we wilden doorgroeien er verder geprofessionaliseerd moest worden.”
Prachtige anekdote. Die investeringen zijn er dus gekomen?
“Op dit moment mogen we met trots zeggen dat veiligheid één van onze kwaliteiten is. Onze ISO 27001 en ETSI certificaten bevestigen dit.”
En jullie zijn in 2013 natuurlijk verhuisd naar Houten.
“Het werd tijd dat ook onze locatie meegroeide met onze dienstverlening. We gingen verhuizen naar Houten. Een enorm project waar veel collega’s hard aan hebben gewerkt. Als je 16 jaar onderneemt dan heb je te maken met highs en lows, je hebt goede en slechte jaren. Dat is het leven en dat is ondernemen. Wat ik mooi vind is dat we de stip op de horizon altijd gehad hebben. Een koers waar we in geloven. Het is natuurlijk een goed gevoel om te zien dat een dienst werkt en dat je als bedrijf op dat moment groeit. Toch moet je in een concurrerende wereld altijd scherp zijn. We leunen nooit achteruit. Er zijn altijd collega-ondernemers die denken een dienst sneller of beter te kunnen.”
20 jaar AMP Groep. Hoe zie je de toekomst?
“Met veel vertrouwen. Het gaat de laatste jaren erg goed. We hebben ingezet op de medische markt en dat wordt nu een volwassen markt voor ons. Ook de identificatiemarkt trekt aan en we verwachten dat de reisdocumentenmarkt voor ons gaat groeien. Daarnaast zien we dat onze medewerker aantallen groeien en dat ook de medewerker tevredenheid groeit. Ik hoop dat al onze collega’s met veel plezier bij ons werken. Uiteindelijk is het allerbelangrijkst dat je iets doet dat je echt leuk vindt.”